Kildevurdering

Nedenfor følger en liste over kilder, som vi vurderer som centrale i forhold til vores dækning af Distortion.

Skriftlige:

  • Distortions hjemmesideInformationscenter for alle Distortions officielle arrangementer. Essentiel for inkodning af arrangementer i vores app, ligesom siden er vigtig for noget af det guidestof, vi skal lave til UrbanKBH.dk.
  • Distortions Facebook-sideVæsentlig for promovering af vores app, ligesom vi kan læse dem over skulderen, når folk slår arrangementer af uofficiel karakter op på deres væg.
  • Vores egen Facbook-side Hvad sker der til Distortion?: Væsentlig for vores indsamling af arrangementer i forbindelse med Distortion, som man skal have øret på gadeplan for at opfange. Her håber vi, at de 3-400 personer, der liker siden, byder ind med informationer. Desuden kan informationerne bruges til at lave kompetent guide-stof til UrbanKBH.dk.
  • Diverse Distortion-arrangementers Facebook-side: Vigtig for vores app, da der typisk står en beskrivelse af det enkelte arrangement på den enkelte side. Dermed kan vi med god indsigt skrive beskrivelserne til app’en. Desuden god til at lave kompetent guide-stof til UrbanKBH.dk.
  • Københavns kommune: Oversigt over offentlige toiletter.

Mundtlige:

  • Thomas Fleurquin, grundlægger og direktør, Distortion: Han står på vores historieliste til et kort interview. Derudover sidder han i sagens natur på en masse viden om, hvad der kommer til at ske de enkelte dage til Distortion, hvilket er vigtigt for både vores app og web-dækning.
  • Sigurd Hartkorn Plaetner, pressechef, Distortion: Thomas Fleurquin henviser gerne til Distortions presseafdeling, og her er Sigurd Hartkorn Plaetner en behjælpelig sjæl.
  • Waqar Qayum, chefbooker, Distortion: Skal bruges til UrbanKBH-historie om sine favoritter på programmet, som han selv har sammensat, mens han eventuelt kan være vigtig i andre henseender omkring artister.
  • Le Gammeltoft, P3-vært og DJ: Radiovært og DJ gennem mange år, der ved, hvad der rører sig på den elektroniske musikscene. God som ekspert til guide-historie (UrbanKBH) om, hvilke navne der er værd at opleve til Distortion.
  • DMI-meterolog: Vi har til hensigt at lave vejrhistorier hver dag, så brugerne på UrbanKBH.dk nemt kan få et præcist overblik over dagens vejr. DMI har en daglig vagthavende, man kan ringe til som presse.
Vores projekt indeholder ikke problemudredende eller afslørende journalistik, og derfor er antallet af udfordrende mundtlige kilder begrænset. Den eneste centrale kilde, der kan være udfordrende, fordi der er klare interesser på spil, er Distortion selv. Derfor har vi valgt kun at lave kildevurdering på én kilde til én historie. Den fremgår nedenfor.
Kilde: Thomas Fleurquin, grundlægger og direktør, Distortion
Historie: Thomas Fleurquin: Træt af teenage, tis og techno på UrbankKBH.dk
Dimension Bedømmelse
Relevans Distortion er en uafhængig festival, der en gang om året finder sted i Københavns natteliv på gader, natklubber og andre lokaliteter. For vores projekt er Distortion den eneste centrale kilde, hvor vi skal holde tungen lige i munden, når vi har med dem at gøre.
Nærhed Til denne historie er Thomas Fleurquin førstehåndskilde, da spørgsmålene og historien går på områder, som Distortion, og dermed Fleurquin, som har altoverskyggende magt i Distortion-ledelsen, har direkte indflydelse på. Vi vil gerne spørge Fleurquin, hvordan han ser en bestemt udvikling, hvad vi kan forvente os af Distortion i år, hvad Distortion gør for at løse skrald- og urinproblemer, om nogle rygter om Distortions fremtid og en nominering af Fleurquin som årets Københavner.
Tilgængelighed Vi ønsker at tale med Thomas Fleurquin, fordi han er direktør og altså beslutningstager, og fordi han rubrik-/klikmæssigt har kendisfaktor hos vores målgruppe. Derfor er han en primær kilde. Alternativt kan vi tale med en anden talsmand i ledelsen, dog uden at kunne komme ind på de ovenstående spørgsmål af personligt præg i forhold til Thomas Fleurquin.
Kompetence Thomas Fleurquin udtaler sig med formel kompetence, da han taler på vegne af en organisation, der har interesser inden for området. Dog udtaler han sig også med reel kompetence, fordi han om nogen er ekspert udi Distortion, som han selv startede i 1998, og fordi han også udtaler sig på vegne af sig selv i visse spørgsmål jf. ovenstående.
Tendens Det er Distortions sag, der er på dagsordenen for Thomas Fleurquin, og i de spørgsmål, der går på festivalen, vil han tale til fordel for Distortion. Det samme gælder selvfølgelig på de spørgsmål, hvor han taler om sig selv.
Afhængighed Thomas Fleurquin er direktør, men også grundlægger af Distortion. Festivalen er hans hjertebarn. Derfor er han både professionelt, personligt og givetvis også økonomisk afhængig af festivalen.
Repræsentativitet Det kan være lidt svært at skelne Thomas Fleurquins egne holdninger fra Distortions. Mest fordi han er festivalens store omdrejningspunkt og altafgørende hovedperson. Han afspejler en formel repræsentativitet, da han ved, hvad der rører sig i den ret beskedne organisation, som driver festivalen. Om hans holdninger i “Distortion mod omverdenen”-historier også afspejler de mange festivalgængere, er mere uklart.
Viljen til at svare Thomas Fleurquin udtaler sig ofte i medierne. Det virker, som om det både er vigtigt for ham selv og for Distortion i sig selv. Da vi ringer på vegne af UrbanKBH og i øvrigt ringer i god tid i forhold til deadline, regner vi med, at han både har lyst og tid til at svare på de fem hurtige spørgsmål. Det taler imod, at han svarer, at festivalen alligevel får meget presse i ugerne op til festivalen.
Motiv for at medvirke Han har en klar interesse i at stille op, fordi det giver eksponering til Distortion.
Ønske om at styre interview Thomas Fleurquin har en dagsorden om at skabe et positivt billede af Distortion. Derfor vil han givetvis tale interviewet i en positiv retning, men ligefrem at tage dagsordenen i et interview med fem korte spørgsmål kan blive svært.
Advertisements