Brug af diskursanalyse

Vores diskursanalyse blev udarbejdet forud for Distortion med henblik på at udpege, hvor og hvordan vi kunne ramme vores målgruppe bedst muligt. Det er derfor oplagt at se på, i hvor høj grad vi i dækningen af Distortion har handlet efter de hensigter, vi havde forud for begivenheden.

Vores kernebruger var “festaben” (se målgruppeanalyse), og vi ville derfor lave indhold, som han/hun kunne relatere til. Derfor havde vi sat os for at fokusere på festdiskursen. Især med en praktisk-festdiskurs vurderede vi, at der var mulighed for at vinde læsere, men også en originalitets-festdiskurs så vi potentiale i.

Vi har været bevidste om at følge disse hensigter til dørs og synes, at det overordnet er lykkes godt.

Det fungerede godt og mindre godt
I vores guidedækning forsøgte vi især at lægge vægt på festdiskursen ved at guide til bestemte stemninger. Det blev især tilfældet i vores daglige festguide, hvor vi anbefalede tre af dagens fester. Da præmissen her var, at vi som redaktion havde udvalgt tre events, endte det især med at blive originalitets-festdiskursen, der her gjorde sig gældende.

Et eksempel på dette er “Distortionguide: 3 fede fester på Vesterbro” (http://www.urbankbh.dk/natteliv/distortion-guide-3-fede-fester-paa-vesterbro), hvor vi anbefaler en fest med skateshow, en fest med beachparty-tema og en homofest. Altså tre fester, der med et tema skiller sig ud fra mange af de andre fester.

I forbindelse med diskursanalysen så vi især potentiale i en praktisk-festdiskurs. Derfor havde vi en ambition om at lave guides i stil med “Her bliver der delt gratis øl ud”, “Her kan du feste i tørvejr” og lignende. I vores indsamling af eventoplysninger viste festerne dog ikke at differentiere sig fra hinanden på dette område. Derfor endte vi med kun at bringe en enkelt guide, hvor den praktiske festdiskurs er i fokus:

“5 gode apps til Distortion” (http://www.urbankbh.dk/natteliv/5-gode-apps-til-distortion)

I forbindelse med indsamling og research på de forskellige events lagde vi til gengæld mærke til andre tendenser, som vi fandt interessante til guidestof. Et eksempel er “Guide: Her giver Distortion dig bedre samvittighed”. (http://www.urbankbh.dk/natteliv/guide-her-giver-distortion-dig-bedre-samvittighed).
Denne var et resultat af, at vi var stødt på velgørenhedsvinklen ved flere events. Vi synes til stadighed, at det er en sjov ide til en guide, men i forhold til diskursanalysen er den et eksempel på, at originalitetsdiskursen spiller en større rolle end festdiskursen.

Selvom vores hovedfokus skulle ligge på festdiskursen, vurderede vi, at der også skulle være bare en smule fokus på musikken. Ikke mindst fordi “musiknørden” også er en del af vores målgruppe. For at gøre det mere appellerende for de ikke helt så musikkyndige, tilførte vi kendisfaktor ved at lade kendte musikeksperter anbefale for os.

Et af eksemplerne herpå er “Distortion-booker: her er mine 5 favoritter”. (http://www.urbankbh.dk/musik/distortion-booker-her-er-mine-favoritter).
Her lister manden bag Distortions musikprogram de navne, man bør glæde sig mest til at se. Selvom udgangspunktet her er musikken, er der i artiklen alligevel en snært af festdiskurs, da han forklarer, hvad man kan danse til, hvad der bliver vildt og så videre.

Det er til gengæld ikke tilfældet i artiklen “Le Gammeltoft til Distortion : 5 du skal høre”
(http://www.urbankbh.dk/musik/le-gammeltoft-til-distortion-5-du-skal-hoere). Her anbefaler P3-radiovært og dj, Le Gammeltoft, navne, der er værd at høre. Desværre er alle fem anbefalinger blottet for festdiskurs og den musikalske diskurs forholdsvis indforstået, hvilket netop var et faldgrubbe, vi ville uden om. Dermed falder denne guide uden for det, der var vores hensigt i forhold til diskursanalysen.

Advertisements