Brug af målgruppeanalyse under Distortion

Vores målgruppeanalyse blev udarbejdet forud for Distortion med henblik på at konkretisere og prioritere, hvilken slags indhold vi ville lægge mest energi i.

Vores kernebruger er “festaben” og dernæst “musik-/kulturnørden” (se ovenstående afsnit om personas). Ud fra en prioriteret liste over målgrupper lavede vi ligeledes en prioriteret liste over indholdselementer (se punkt 3 i målgruppeanalyse).

Vi var under selve dækningen af Distortion meget bevidste om at følge disse prioriteringer. Som to faste elementer onsdag, torsdag og fredag, bragte vi derfor en festguide og en vejropdatering. Sideløbende var vi opmærksomme på ikke at falde i ’nyhedsfælden’. Både fordi nyheder var et af vores lavest prioriterede indholdselementer, og fordi vi her var i stor konkurrence med andre medier.

En enkelt gang lavede vi dog en nyhed, historien ’Distortion-dreng efterlyser pige’. Vi valgte at kaste os over historien, da vi syntes, at det var en sjov historie, og vi vurderede, at konkurrerende medier ikke ville dække den, da den var tilpas smal og Facebook-genereret. Senere har det vist sig at være den Distortion-historie, der gav flest sidevisninger på UrbanKBH.dk.

I det hele taget er det de artikler, der omhandler Distortion på et generelt plan, der har klaret sig bedst, hvad angår sidevisninger på UrbanKBH.dk. Eksempelvis har ’Distortion inviterer til hygge’ haft flere læsere end ’Distortionguide: 3 fede fester på Vesterbro’. Om det er publiceringstidspunktet, placeringen på siden, omtalen på Facebook eller andet, der har gjort udslaget, er svært at vurdere, især eftersom vi har med et site at gøre, der er så nyt.

Uanset læsertal har vi dog efter bedste evne forsøgt at holde os til vores oprindelige prioriteringer, hvad angår indholdselementer og målgruppe, hvilket overordnet er lykkes godt.

Advertisements